Выставки
Jannis Markopoulos
1991-1992
Art Sonje Center Eroticism Painting – Video- installation Seoul
2008 Kwanhoongallery Seoul Korea Paintings ,Objects,Video,Installations.
2008 Art olympics Paintings, Objects Beigin China
Bousan art fair Paintings Korea
Kiaf Korea Paintings Korea
Art Fair 21 Kologne Drawings ,Paintings Kologne Germany
2009 Galerie T40 Düseldorf Germany
2009 K Adenauer Stiftunfung Berlin Germany
2009 Scope Basel Kwanhoon Basel Switzerland
2009 Pro Art gallery Athens Greece
2009 Kalina Moskow Russia
2009 Art fair 21 Kologne Germany
2009 Pink city Seoul Korea
2010 Technopolis gasi Athen Greece
2010 Titanium art Galerie Athen Greece
Биография
Яннис Маркополус родился в 1962 году в Греции. Получил художественное образование в колледже искусств г. Салоники, а затем переехал в мировую художественную столицу - Берлин. В 1991 году он получает степень магистра в художественном университете Берлина. Сегодня Яннис постоянный участник международных арт ярмарок, он провел более десятка персональных выставок по всему миру. Его работы находятся в собрании Casoria International Contemporary Art Museum .
Начиная с инсталляций и арт объектов, художник плавно переводит свое творчество в живописные холсты. В Москве будет представлена новая серия полотен в авторской технике. Картины Янниса это целое психологическое исследование в глубины человеческого сознания. Художник дает возможность взглянуть зрителю на сюжеты которых быть не могло. Это направление в искусстве называется Абсурдизм, течение появившееся в 30х годах 20 века, как ответвление сюрреализма. Согласно Абсурдизму, люди на протяжении всей своей истории предпринимали попытки найти смысл жизни. Для одних, традиционно, этот поиск следовал одним из двух путей: человек либо приходил к заключению, что жизнь бессмысленна, и всё что мы имеем - это «здесь и сейчас»; либо к ощущению пустоты, к ощущению, что все заранее предопределено некими высшими силами. Слово «абсурд» в данном контексте это не «логически невозможно», а скорее «человечески невозможно».
Для сгущения красок и эмоциональности в своих картинах художник изображает идолов современности, будь то Леонардо Ди Каприо, Пикассо, Уорхол или Анженила Джоли.
Художественные иллюзии – искажении чувств еще один эффект работ Маркополуса показывает как мозг обычно организует и интерпретирует сенсорное возбуждение. Иллюзии влияют на все чувства человека, это больше чем видение, визуальная иллюзия это оптический обман.
Другой прием, художественное осветление автор использует, для придания произведениям неясности и нелогичности сюжета. Основная парадигма в картинах Маркополуса это время, художник намеренно перемещает границы временных рамок, и зрителю на суд предстает ирреалистичный каламбур. Так художник играя законами всемирного тяготения, создает то что увидеть невозможно если только не взглянуть на его произведения.
Different one-man-shows with paintings and installations |
|
||
1993 |
„The Climber“ |
à Installation: with a balloon in a church |
Parochial-church, Berlin |
|
„Anthropos“ |
à Performance: man in a zoo-cage (out of the series “living pictures”) |
Elephant house, Zoo of Berlin |
1994 |
„Between Man and Animal“ |
à Installation: Chairs and Table with animal-preparations in glass containers, plates with colour pigments |
Ministry of Health, Berlin |
1995 |
„Brackstedter Mill |
à Installation: old mill, bound |
Wolfsburg, Germany |
|
„Gulliver |
à Installation: shipwreck on the beach, bound |
„Zakynthos Arte Athens 3“, Athens, Greece |
1996 |
„Dorotheenstraße 105 – The Binding“ |
à huge Installation: old house, bound with 52.000 metres rope |
Dorotheenstraße, Berlin |
|
„Dorotheenstraße 105 – The Binding“ (Photos) |
à Photographs and Collages about the concept of the bound house |
One-Man-Show in the Infobox at the Potsdamer Platz, Berlin |
1997 |
„Frogs“ |
à Installation: Frogs out of latex on a fountain, spitting light instead of water |
Group exhibition |
1998 |
„Italian Embassy“ |
àhuge Installation: glowing horses out of latex along the facade of the Italian Embassy |
Italian Embassy, Berlin |
|
„Riding on the Swell“ |
à Photographs to the installation “Italian Embassy” |
Gallery Hohenthal & Bergen, Berlin |
|
„eat me baby 1“ |
à Performance: the brain of a man is being eaten while the victim yells “eat me baby” (with video) |
Berlin |
|
„eat me baby 2“ |
à Performance: a man lying a table offers his guts to the guests of the restaurant |
Berlin |
|
- without title - |
à Installation: moving body parts in glass containers |
Participation at the Biennial of Dakar, Africa |
|
„Sirens“ |
à Videoprojection |
Group exhibition, |
|
„Tribute to Lyonel Feininger“ |
à Installation: objects in front of Feininger-paintings |
New National Gallery of Art, Berlin |
1999 |
„Tribute to Gauguin“ |
à Performance: models posing in front of Gauguin-paintings (with photos) |
New National Gallery of Art, Berlin |
2000 |
„senses-for-sale.com“ |
Akrithakis,Kaniaris,Tsoklis,Arfaras,Buronikos,Markopoulos,Psichopaidis. |
EXPO 2000, Kunsthaus Kubus, Hannover |
2001 |
- without title - |
à Participation at a group project with coasters |
„The Coaster Project“, Fuller Museum of Art, Brockton, USA |
|
„Playmobil“ |
à Installation with huge Playmobil Toyfigures |
„Chaos“, group exhibition in London |
2002 |
„Memorial for New Jersey“ |
à Group project: Computer animations and drawings for a memorial |
Berlin’s Art Project, Berlin |
|
„The Sling“
|
à Installation: Building in an oversized sling
|
International Biennial of Austria, Kärnten |
2003 |
“M1”“Mobile Tree” |
à Digital pictures |
Group exhibition: “Landscapes in Perspective, |
|
Works from the cycle “Sophisticated Art” with |
à Paintings |
One-man-show ,Life performance in the Artforum, , Greece |
|
Works from the past 10 Years |
à Paintings |
One-man-show in the SWR Gallery, Stuttgart, Germany |
|
Works from the series “Tupperware” |
à Installation: gum, polyester, fabric |
Triennale“Tempus Arti 2003”, Belgium |
|
“Volley Banana” |
à Video-, photography project |
Kenia |
|
“Fly Dr Cocounut, Fly” |
à Video-, photography project |
Kenia |
|
“The Rapist” |
à Installation |
“Rape of London”, Exhibition in London, |
2004 |
“Jelly and Sugar” with |
à Installation
|
“Círculo de Bellas Artes“ in Madrid |
|
“A Drop of Dust, A Grain of Water” |
à Videoproject |
Group exhibition, Berliner Kunstprojekt |
|
“Liquid and Melted” |
à Video-, photography-, painting project |
Exhibition, Gallery Dolores Sierra, Madrid |
|
„Idyll“ |
à Installation |
Liverpool Biennale |
|
“A Drop of Dust, A Grain of Water II” |
à Videoproject |
London Biennale |
|
“The Spirit of Shell” |
à Video-, photography project |
Peloponnes, Greece |
2005 |
“100 Artists for a Museum” |
à Video, performance, installation |
Casoria International Contemporarey Art Museum , Napel, Italy |
|
Goya, Prophet of the Modern with |
Life Performance in der Nationalgalerie |
Old National Gallery Berlin |
|
Phainomenon 1 |
Installation |
Mills Gallery at the Boston Center for the Arts, USA |
2006 |
Phainomenon 2 |
Installation |
Triennale Tempus Arti, Belgium |
|
Phainomenon 3 |
Installation |
2. International Biennale Austria |
|
Goya, Prophet of the Modern |
Videoinstallation |
ARCO 2006, ART.ES Madrid Spain |
|
Hovering, the vacuum cleaner |
Life Performance, exhibition and independent artists at the festival |
Cijon- Spain |
Projects in 2007 |
Goya Project |
Installation |
Trafico de Arte Gallery Leon |
|
Gominolas Y azucar Jelly and Sugar 2 Craze with |
Installation |
Circulo de Bellas Artes Madrid Spain
|